Klara
Klara

Amelie Furborg, Barncancerfonden: "För oss är influencers jätteviktigt"

Att jobba med influencers är viktigt för Barncancerfonden – men privatpersoners engagemang är minst lika viktigt. 
— Många människor ägnar alltmer tid åt sociala medier, poddar och youtube, och vi vill finnas där människor är. Vi har starka egna kanaler, men det är fantastiskt att se kraften och spridningseffekten som uppstår när andra pratar om oss, säger Amelie Furborg som jobbar med press, PR och opinion på Barncancerfonden.

 

En stor del av Barncancerfondens insamlade pengar kommer från privatpersoner. Det är även vanligt att kändisar och influencers skänker pengar eller startar insamlingsinitiativ för Barncancerfonden.

 

 

Senast då Camilla Läckberg läst att inredaren Marie Karlsson blivit av med sina 14 000 följare. Läckberg, som själv vet hur mycket tid och kraft det ligger bakom att få upp en följarskara blev tagen av händelsen och bad sina följare att följa Marie Karlsson. 

Camilla_Läckberg_at_Göteborg_Book_Fair_2013_03

“Det antal följare hon har klockan 21.00 ikväll - den summan skänker jag till @barncancerfonden . Vad säger ni damer o herrar? Ska vi visa lite PBP (PussyBowPower) och hjälpa en medsyster?” skrev hon i inlägget.

Senare under kvällen meddelade Läckberg att hon skänkt 15 000 kronor till Barncancerfonden.
 

Skiljer inte på influencers och privatpersoner

Barncancerfonden betalar inte för samarbeten med influencers. Därför ser de influencers som en förtjänad kanal. De jobbar aktivt med att vidga vyn över vilka kreatörer på sociala medier som är viktiga för deras kanaler.

— För oss är alla som sprider våra budskap viktiga. Vi är otroligt glada för att influencers som Camilla Läckberg engagerar sig i vår fråga, men det är även häftigt att se hur privatpersoner kan nå ut brett och samla in stora summor pengar till oss via sina sociala kanaler. Allt engagemang är viktigt i kampen mot barncancer.

 

Youtubers arrangerar en egen insamling

Bara några dagar efter att de börjat använda Signal Signals mediebevakningstjänst fick Barncancerfonden reda på att Youtubers utmanade varandra att äta citroner till förmån för Barncancerfonden.

 

»Vi skiljer inte på influencers som Camilla Läckberg och privatpersoner som drar igång insamlingar«

 

 — Det är så häftigt att se alla kreativa insamlingar som uppstår på eget initiativ! Citron Challenge-filmerna hade vi inte fått reda på om det inte vore för vår mediebevakning av ljudmedier som Signal Signal tillhandahåller.

 

»Granen i granen« – stor PR-succé 

Allra mest pengar samlas in under julen. Någon som bidrog extra till årets jul-insamling är 14-åriga Tilda Larsson som kläckte den briljanta idén »Granen i granen« – ett julgranspynt med lagkapten Andreas »Granen« Granqvist.

Insamlingen blev mycket uppmärksammad på sociala medier och i media.Skärmavbild 2018-04-27 kl. 16.27.56

Ökade intäkter sedan Facebooks senaste uppdatering 

Det är dock inte bara under jul som det klirrar i insamlingsbössan för Barncancerfonden. Även Facebooks nya gåvo-funktion har varit betydande i insamlingsarbetet för Bancancerfonen. Hittills har över två miljoner kronor kommit in tack vare donationsfunktionen.

— Plattformen används av väldigt många svenskar och det i sin tur leder till att vi på Barncancerfonden får hjälp av engagerade människor att sprida vårt budskap vidare, förklarar Hans Kullin, social media manager på Barncancerfonden i ett pressmeddelande.

I dagsläget finns ingen donationsfunktion på Youtube men sannolikheten att de tar efter Facebook är högst sannolikt.