Klara
Klara

Tydlighet är ledordet när Postkodlotteriet bygger sitt varumärke

När Anne-Catherine Worth klev in som kommunikationschef på Postkodlotteriet hade bolaget länge tampats med en kommunikativ utmaning. Det rådde stor förvirring kring bolagets syfte och mål. Är de en ideell organisation eller ett vinstdrivande företag?* 

Genom att skapa tydlighet i kommunikationen har många frågetecken retts ut och Postkodlotteriet får idag färre negativa omnämnanden än tidigare. 

Vad har de gjort för att bygga förtroende hos kunderna?

Vi bjöd in Anne-Catherine Worth till ett av våra frukostseminarier och bad henne berätta om bolagets varumärkesresa. Här är några av insikterna.

AC Klara frukostseminarium 

Så bygger du ett trovärdigt varumärke

Tre tips från Postkodlotteriets kommunikationschef Anne-Catherine Worth

 

  1. Var tydlig. Förklara din verksamhet.

    Under de senaste åren har Postkodlotteriet arbetat för att tydliggöra sin verksamhet. De har förklarat allt från hur lotteriprocessen ser ut, till hur affärsmodellen fungerar.

    * Postkodlotteriet är hör och häpna ingen ideell organisation! 

    Dessutom har Postkodlotteriet satsat stenhårt på kundservice och social media management. Det ska gå snabbt och enkelt att få svar på sin fråga – i samtliga kanaler.

  2. Utbilda journalister

    Är ditt varumärke ofta i blåsväder? Då är det dags att åka land och rike runt för att informera och utbilda presskåren. Berätta för dem vilka ni är, vad ni gör och varför ni finns.

    Ju mer journalisterna vet om ditt företag, desto mindre missförstånd – och framförallt: mindre artiklar som ifrågasätter bolaget på felaktiga grunder.

  3. Få med hela ledningen på tåget

    Att jobba med transparens är inte bara en uppgift för kommunikatörer. Tänket måste finnas förankrad i ledningen.