Klara
Klara

Tips från digitala ledare: Så gör du för att inte hamna efter i teknikutvecklingen

Digital transformation har dominerat styrelsemöten, konferenser och månadsavstämningar i flera decennier. Vi frågade sju stycken digitala ledare. För att inte halka efter krävs både ett kompetent team samt digitala lösningar. 

 

Testa nya verktyg genom mindre business case

image-32

Madeleine Lindgren ~ Marknadschef Bisnode

Teknikutveckling går snabbt och den påverkar självklart hur vi jobbar och vilka talanger vi knyter till våra avdelningar. Bygg en organisation med ett ”mindset”– Always Be Learning. Ser man teknik som möjlighet eller hinder? Vågar teamet testa nya verktyg och hålla sig uppdaterade?

Marknadsavdelningar behöver själva bygga upp sin teknikdel och se över vilka plattformar man jobbar med och varför man behöver dessa. Våga testa nya plattformar och verktyg och se vad resultatet blir och vad ni faktiskt fick ut av det.


Vill du lära dig mer om hur Madeleine Lindgren
byggt upp Bisnodes marknadsavdelning? 

Anmäl dig till frukostseminarium 
6 December → 


Genom att testa många verktyg så blir man duktig på att lära sig fler snabbt. Dessutom blir förståelsen för det egna behovet större.

Gör mindre business case för att snabbt kunna utvärdera hur resultatet gått. Det är även viktigt att inte ta in verktyg ”bara för att”. Det gäller att förstå hur verktygen kan användas på ett optimalt sätt.

header.001

 

Fundera över hur bred vs. djup din kunskap är

image-31Kalle Söderman ~ Managementkonsult, Cartina

Som enskild individ är det svårt att vara expert på allt inom digital marknadsföring. Jag tycker man ska fundera över hur sin "T-profil" ska se ut. Alltså, vilka delar bör man ha rimlig koll på och vilka delar ska man ha djup kunskap inom.

 

t-shaped.001 

Lyssna på poddar, följ relevanta Youtubers och connecta med top influencers på LinkedIn! Ja, det finns många olika sätt att hålla sig uppdaterad! Men det räcker ju inte med att bara läsa/lyssna till sig kunskap. För att bli riktigt bra på något måste du experimentera och prova nya verktyg/tekniker!

 

 

Öppna upp dina plattformar, digitalisera och automatisera 

press-imgSandra Ryberg ~ Marknadschef, Sunfleet

Alla på företaget bör ha möjlighet att kunna avsätta en del av arbetstiden åt att hålla sig uppdaterade inom sitt expertområde! T.ex genom att läsa bloggar, kolla på Youtubeklipp, gå på frukostseminarium och lyssna på poddar.

Jag tycker även att det är otroligt viktigt att öppna upp sina plattformar och möjliggöra för nya tjänster att bidra till nya affärer.

Samt att digitalisera och automatisera så mycket som möjligt förenklar och förbättra för både kund och medarbetare. 

0-2

Sluta leta efter ett system som löser allt

lovisaLovisa Madås ~ Grundare, AFGO

Dagarna med tunga strategidokument och policys är förbi. Sätt din vision och målbild – men låt vägen dit vara öppen för snabba förändringar.

Testa, utvärdera, våga skruva och bygg vidare. 

Och sluta leta efter ett system som löser allt – det finns inte. Hitta nischade tjänster och bygg din egen stack. Själv tycker jag att Churchillcitatet “Perfection is the Enemy of Progress” fungerar bra att ha i bakhuvudet.

winston.002


Bry dig inte om att vägen till målet är krokig

image-30

Linnea Kléen ~ Digital Marketing Manager, Prisjakt

Det är bra att våga testa olika verktyg och funktioner. Det går inte att vara rädd för att göra fel utan en måste våga testa sig fram. Det spelar ingen roll om en sitter på stora eller små budgetar, det går alltid att testa.

Att vara flexibel och kunna anpassa sig till det som händer, som till exempel GDPR som vi alla drabbades av i våras och fortfarande kämpar med, är också väldigt viktigt. I vårt team pratar vi mycket om andra team, som inte jobbar med marknadsföring, för att få deras input på våra kampanjer och projekt.

I marknadsföring och i kampanjbygge handlar mycket om problemlösning. Istället för att se problemet – se målet! Och bry dig inte så mycket om i fall vägen dit blir lite krokigare än en tänkt från början.

 Namnlöst 3.001-2

Prioritera – Tillit – Prioritera!

robin

Robin Tourda ~ Head Of Sales, Signal Signal 

För att inte hamna efter i teknikutvecklingen så gäller det att prioritera medvetet. Vi kan inte fortsätta göra allt vi gjort och på det addera nya saker.

När det kommer till teknisk utveckling så handlar det ofta om att automatisera och kliva förbi tids- eller resurskrävande arbetsmoment. 

Under mina 9 år i kommunikationsbranschen har jag sett alldeles för många exempel på organisationer som inte vill ta en investering för att effektivisera sin organisation och istället väljer att göra saker manuellt. Sluta lägga kostsam personal- eller konsulttid på att göra saker manuellt om det går att automatisera.

Lyft blicken och identifiera smarta kopplingar

cecilia.wirseen-300x300

Cecilia Wirseen ~ Program Director Digital Strategy, Berghs School of Communication

 

Satsa på en holistisk approach och arbeta metodiskt! Ju mer komplext det kommunikativa ekosystemet blir, desto viktigare blir det för företag att kunna lyfta blicken och se över sina (ofta olika) syften och mål med sin kommunikation.

Har man detta på plats, blir det enklare att identifiera smarta kopplingar mellan spridningskanalerna och sätta upp specifika delmål. Allt för att optimera sitt innehåll så att målgrupperna verkligen vill ha det, gillar det och tycker att det fyller ett behov - eller längtan.