Svensk Handel rustar inför framtidens medielandskap

Hans Tjernström jobbar som presschef på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Som ansvarig för organisationens omvärldsanalys har han en fot i dagens medielandskap och en annan i framtidens.

Alla inlägg

Svenska Spel spetsar öronen med Signal Signal

Sedan hösten 2017 har Svenska Spel använt Signal Signal som tilläggstjänst i sin omvärldsbevakning hos M-Brain. Andreas Jerat, tf. chef för Corporate Communications, ser det som en självklarhet att omvärldsbevaka talmedier eftersom influencers på Youtube och i poddar har stor trovärdighet hos sina följare.

– En Youtuber eller poddare kan ha fler exponeringar av sitt innehåll än Dagens Nyheter. Och chansen är minimal att de skulle höra av sig till oss med en länk till sitt innehåll. Därför tycker jag att alla som tar sin omvärldsbevakning på allvar borde bevaka innehåll i talmedier.

Andreas-Jerat-tf-chef-Corporate-Communications-och-presschef-Svenska-Spel-1030x687.jpg
Andreas Jerat ser ett stort värde i att bevaka vad influencers tycker och tänker om Svenska Spel.

När Sven Melander publicerade en negativ film på sin Facebook-sida agerade Svenska Spel snabbt. Melander klandrade Svenska Spel för att vara medskyldiga till problemet med matchfixning – och videon fick snabbt stor spridning på sociala medier.

Matchfixning innebär olaglig manipulation av matcher, med syfte att åstadkomma storvinster på spelmarknaden. Bara en person hann kommentera filmen innan Svenska Spel skrev en egen kommentar i inläggets kommentarsfält, i vilken bolaget svarade på Melanders mothugg. 

 

svenska-spel-sven-melander.png

Svenska Spel var snabba med att besvara Sven Melanders facebookvideo.


Viktigt att agera snabbt vid kritik

– Det är väldigt sällan som vi inte har ett svar på ett negativt utlåtande om oss. Ju tidigare vi upptäcker utlåtandet desto snabbare kan vi komma med ett svar. Det finns mycket myter och uppfattningar om spel och ofta handlar det om att sakligt ge fakta om en fråga. Sedan är det upp till den som tar del av innehållet att bestämma sig för vem som verkar ha mest vettiga argument – vi eller den som kritiserar oss, säger Andreas Jerat.

 

Sportservice-1280.jpg

Svenska Spel har idag bevakning på samtliga kanaler: tidningar, bloggar, sociala medier, TV, radio och podcasts. Andreas tycker det är extra viktigt att bevaka influencerkanaler eftersom influencers till skillnad från journalister har få regler att följa utan kan i princip kan säga precis vad de vill – samtidigt som de kan få mycket stor spridning för sina åsikter.

– Influencers har en hög trovärdighet hos många av sina följare. Många uppfattar dem nästan som vänner och sätter stor tilltro till deras åsikter. De publicerar innehåll men har inte den skyldighet som journalister har att låta båda sidor argumentera för sin sak. Därför blir arbetet med  att omvärldsbevaka sociala medier extra viktigt.

 

 

Synliggör positiva omnämnanden
Det är inte bara bevakning av kritiska omnämnanden i talmedier som är viktigt. Även positiva omnämnanden eller ställningstaganden som gynnar organisationen bör bevakas.

– Möjligheten att via Signal Signals tjänst upptäcka och via egna kanaler sprida vidare inlägg där organisationen omnämns positivt har självfallet stort värde. Det kan stärka såväl den interna stoltheten som trovärdigheten hos organisationens intressenter.

Detta kundcase är skrivet i samarbete med M-brain. Använder du M-brain som ombevakningstjänst går det att använda Signal Signal som ett tillägg. Kontakta oss eller M-brain för mer info! Använder du någon annan mediebevakningstjänst? Vi har samarbete med flera! Mejla robin@signalsignal.se så berättar vi mer!

 

Klara
Klara
Kommunikatör från byråsidan. Tidigare konceptutvecklare på namnkunniga contentbyrån Appelberg. På Signal Signal skapar Klara kommunikation ur bolagets unika databas av 7 år analyserad och transkriberad talmedia.
image-6.png

Unik undersökning!

Här är youtube och poddkreatörerna som pratar mest om hudvård, smink och skönhet. Få hela listan i vår unika undersökning!

Ladda ner –>

Senaste inläggen

Svensk Handel rustar inför framtidens medielandskap

Hans Tjernström jobbar som presschef på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Som ansvarig för organisationens omvärldsanalys har han en fot i dage...

Läs mer

Nu öppnar nomineringen till Guldtrumpeten

Nytt pris belönar Sveriges främsta kreatörer och innovatörer inom influencer marketing. Priset delas ut i tre kategorier: årets influencer-kommunikatö...

Läs mer

Prat PR tar sig ur filterbubblan med Signal Signal

Elin Eriksson jobbar som projektledare på Prat PR. Som konsult med spetskompetens inom sociala- och digitala medier gäller det att ständigt bege sig u...

Läs mer

Så ser ljudmedielandskapet ut – vanliga frågor och spännande fakta

Hur många poddar finns det? Är jorden rund? Och vad är egentligen en visning? Inga frågor är dumma frågor! Vi reder ut vanliga frågor om poddar och Yo...

Läs mer