Snabb respons på negativ PR vinner kundernas förtroende

2018-01-25 18:16 av Tor

Tor

Sociala medier gör det lättare än någonsin för företag att få superkoll på hur de omtalas. Men att lyssna är endast halva delen av kakan – den andra är interaktion.

Genom att interagera med kunderna bygger du förtroende och förhindrar att omnämnandet sprids. På så vis kan du till och med förvandla dålig PR till bra.

 

Viktigt att svara upp mot kritiken i tid

Dåliga nyheter får snabbt spridning på sociala medier. Att snabbt agera på negativa omnämnanden är minst lika viktigt som att lyssna på vad som sägs. Men tänk på att den som pratat illa om dig på Youtube eller i en podcasts ogillar dig – undvik att hamna i konflikt.

 

 

Besvara negativa omnämnande kommentarsfältet

Genom att skriva en kommentar i Youtube-stjärnans kommentarsfältet, eller på poddarens Instagram-profil, så visar du att du bryr dig. Det bygger förtroende.

Till att börja med: använd företagets konto. Att besvara negativa omnämnanden från ett privat konto kan uppfattas som oseriöst. Är informationen som Youtubern eller poddaren sprider felaktig? Ge korrekt information för att undvika att ditt varumärke missuppfattas.

 

Om ditt företag begått ett misstag, överväg att pudla och ta på dig skulden. Be om ursäkt. Kom gärna också med en lösning på problemet. Det kommer rädda dina kunders förtroende.

Meningsskiljaktigheter runt ditt varumärke kan göra det ännu starkare. Börja se negativa omnämnanden som möjligheter att utveckla din produkt eller dina tjänster.

 

Läs mer: Svenska Spel: “Det är väldigt sällan vi inte har ett svar på kritik”

 

Omvärldsbevakning av ljudmedier nödvändigt för att bevaka Youtube och podcasts

Tidigare har det bara varit möjligt att bevaka text – när det kommer till Youtube och podcasts har det handlat om att bevaka innehållets metadata. Med andra ord: videons titel och beskrivning.

Genom att addera Signal Signal till din ordinarie omvärldsbevakning får du full koll på hela medielandskapet.

 

Med Signal Signals omvärldsbevakningstjänst är det möjligt att bevaka vad influencers i talmedier faktiskt säger. Vår tjänst omvandlar tal till sökbar text och meddelar dig varje gång någon nämner ditt varumärke.

 

På så vis kan du upptäcka, och bemöta, kritik innan den får bred spridning.

Tor Postat av Tor

Prenumerera

Senaste inläggen