Svensk Handel rustar inför framtidens medielandskap

Hans Tjernström jobbar som presschef på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Som ansvarig för organisationens omvärldsanalys har han en fot i dagens medielandskap och en annan i framtidens.

Alla inlägg

Snabb respons på negativ PR vinner kundernas förtroende

Sociala medier gör det lättare än någonsin för företag att få superkoll på hur de omtalas. Men att lyssna är endast halva delen av kakan – den andra är interaktion.

Genom att interagera med kunderna bygger du förtroende och förhindrar att omnämnandet sprids. På så vis kan du till och med förvandla dålig PR till bra.

 

Viktigt att svara upp mot kritiken i tid

Dåliga nyheter får snabbt spridning på sociala medier. Att snabbt agera på negativa omnämnanden är minst lika viktigt som att lyssna på vad som sägs. Men tänk på att den som pratat illa om dig på Youtube eller i en podcasts ogillar dig – undvik att hamna i konflikt.

 

 

Besvara negativa omnämnande kommentarsfältet

Genom att skriva en kommentar i Youtube-stjärnans kommentarsfältet, eller på poddarens Instagram-profil, så visar du att du bryr dig. Det bygger förtroende.

Till att börja med: använd företagets konto. Att besvara negativa omnämnanden från ett privat konto kan uppfattas som oseriöst. Är informationen som Youtubern eller poddaren sprider felaktig? Ge korrekt information för att undvika att ditt varumärke missuppfattas.

 

Om ditt företag begått ett misstag, överväg att pudla och ta på dig skulden. Be om ursäkt. Kom gärna också med en lösning på problemet. Det kommer rädda dina kunders förtroende.

Meningsskiljaktigheter runt ditt varumärke kan göra det ännu starkare. Börja se negativa omnämnanden som möjligheter att utveckla din produkt eller dina tjänster.

 

Läs mer: Svenska Spel: “Det är väldigt sällan vi inte har ett svar på kritik”

 

Omvärldsbevakning av ljudmedier nödvändigt för att bevaka Youtube och podcasts

Tidigare har det bara varit möjligt att bevaka text – när det kommer till Youtube och podcasts har det handlat om att bevaka innehållets metadata. Med andra ord: videons titel och beskrivning.

Genom att addera Signal Signal till din ordinarie omvärldsbevakning får du full koll på hela medielandskapet.

 

Med Signal Signals omvärldsbevakningstjänst är det möjligt att bevaka vad influencers i talmedier faktiskt säger. Vår tjänst omvandlar tal till sökbar text och meddelar dig varje gång någon nämner ditt varumärke.

 

På så vis kan du upptäcka, och bemöta, kritik innan den får bred spridning.

Tor
Tor
Ljud och kommunikation har varit en röd tråd genom hela Tors liv. Först på byråerna Jung och Great Works. Därefter medgrundare av poddappen Opinion. Producent åt såväl Sveriges Radio som Grammis-nominerade Boeoes Kaelstigen.
image-6.png

Unik undersökning!

Här är youtube och poddkreatörerna som pratar mest om hudvård, smink och skönhet. Få hela listan i vår unika undersökning!

Ladda ner –>

Senaste inläggen

Svensk Handel rustar inför framtidens medielandskap

Hans Tjernström jobbar som presschef på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Som ansvarig för organisationens omvärldsanalys har han en fot i dage...

Läs mer

Nu öppnar nomineringen till Guldtrumpeten

Nytt pris belönar Sveriges främsta kreatörer och innovatörer inom influencer marketing. Priset delas ut i tre kategorier: årets influencer-kommunikatö...

Läs mer

Prat PR tar sig ur filterbubblan med Signal Signal

Elin Eriksson jobbar som projektledare på Prat PR. Som konsult med spetskompetens inom sociala- och digitala medier gäller det att ständigt bege sig u...

Läs mer

Så ser ljudmedielandskapet ut – vanliga frågor och spännande fakta

Hur många poddar finns det? Är jorden rund? Och vad är egentligen en visning? Inga frågor är dumma frågor! Vi reder ut vanliga frågor om poddar och Yo...

Läs mer