Klara
Klara

Sant och falskt om Youtube

I diskussioner om digitala medier så händer det att den egna mediekonsumtionen styr vår verklighetsuppfattning. I bland blir det knasigt – läs vår guide om vanliga missförstånd runt Youtube.

Det är “bara barn och ungdomar” som tittar på Youtube

Falskt!

87% av alla internetanvändare tittar på Youtube. Fler svenskar ser på Youtube än andra playtjänster. Allt fler äldre internetanvändare ser på Youtube dagligen.

boys-cellphones-children-159395

Youtube är den största playtjänsten i Sverige

Sant!

Enligt myndigheten för press, TV och radio är Youtube den playtjänst med högst räckvidd. Youtubes dagliga räckvidd beräknas vara 43 procent. SVT Play når ungefär en femtedel av befolningen (19,3%) medan TV4 och Viaplay tillsammans når 10,9 procent av befolkningen.

 

 

SVT är den största plattformen för nyheter

Sant!

Ser man till offline-tjänster, d.v.s. linjär tv, tidningar och radio – så är SVT den största, men framförallt vanligaste plattformen för nyheter. 38% tar dagligen del av nyheter via SVT.

SVT-RAPPORT-2018-E00-ac83_720x405

Online tar flest personer del av nyheter från Facebook (47%), digitala tidningar (21%) och Youtube (7%).

I USA så har Facebook och Twitter länge varit de vanligaste nyhetskällorna online. En undersökning från 2018 visar dock att användandet av både Facebook och Twitter som nyhetskällor minskar – medan Youtube ökar. I USA använder 38% av amerikanerna Youtube som nyhetskälla.  

Chart showing that Reddit, Twitter and Facebook stand out as sites with the most news-focused users.