Tips från digitala ledare: Så gör du för att inte hamna efter i teknikutvecklingen

Digital transformation har dominerat styrelsemöten, konferenser och månadsavstämningar i flera decennier. Vi frågade sju stycken digitala ledare. För att inte halka efter krävs både ett kompetent team samt digitala lösningar. 

Alla inlägg

Så ser ljudmedielandskapet ut – vanliga frågor och spännande fakta

Hur många poddar finns det? Är jorden rund? Och vad är egentligen en visning? Inga frågor är dumma frågor! Vi reder ut vanliga frågor om poddar och Youtube. 

1. Är Youtube en fluga? 

För att något ska vara en fluga krävs det att intresset går lika hastigt upp som det går ner. Ett tydligt exempel på detta är MiniDisc'en. Den blev snabbt popoulär men ersattes av en myckey smartare pryl – iPoden.

 

Youtubetittandet däremot ökar varje dag och har gjort det ett bra tag. 

Så – skulle intresset för Youtube kunna minska? 

Njäe. Att döma av nya undersökningar så ser Youtube-konsumtionen snarare ut att öka.80YOUTUBE.001

Många (alla) undersökningar om Youtube pekar på ökat intresse för plattformen

  • Youtube används av ca 73% av USA:s befolkning (något fler än Facebookanvändare i USA.)
  • Statistik från svenskarna och internet visar att 80% av internetanvändarna i Sverige tittar på Youtube. Den yngre publiken tittar allra mest.  

 

Youtube-tittande i USA

Procentandel av USA's befolkning som använt Youtube senaste veckan

youtube.001

 

 

2. Men poddar då? Är poddar en fluga?

Självklart finns det även de som tror att podcasts är en fluga! 

Har de rätt? Njäe, inte enligt siffrorna iallafall.

  • Podcast-lyssnandet i Sverige ökade med hela 33% 2016-2017
  • 1,8 miljoner (23%) svenskar lyssnar på poddar varje vecka. 

Det finns även en tydlig trend som visar att lyssnaren följer fler och fler poddar i takt med att nya tillkommer på marknaden. Det betyder att lyssnaren inte byter ut sina poddar för att hen hittar en ny favoritpodd! 

podd-stats.001Allt pekar på att lyssnaren inte fastnat för en specifik podd utan snarare att hen uppskattar ljud som underhållningskälla! Är man väl van vid ljud som underhållningskälla är man öppen för att utforska fler poddar snarare än att byta ut favoriterna. Dygnet har många timmar och marknaden är inte mättad för att det finns mer att lyssna på.

 

 

3. Hur länge kommer podd-trenden hålla i sig? 

Flertalet teorier visar att den om är van vid ljud som underhållningskälla är öppen för att utforska mer innehåll från samma källa.

Det betyder att konsumenten inte byter ut sina poddar när en ny blir popoulär – utan istället ökar antalet poddar på lyssningslistan. 

4. Vad definierar en podd? 

Många har fått uppfattningen att en podd är format där två kompisar som snackar med varandra. Även om detta format är vanligt så är det andra faktorer som definierar skillnaden på en podd och ett radioprogram.woman-recording-podcast-at-mic_925x

Kortfattat är ett radioprogram ett program som sänds på radio. En podd är en nedladdningsbar mp3-fil som går att ladda ner samt prenumerera på. Inga konstigheter!

Men P3-dokumentär då? Är det en podd eller ett radioprogram? 

Svaret är: både och! 

När P3 dokumentär sänds på radio är det ett radioprogram och när det läggs ut som podd är det en podd – enkelt! 

 

5. Hur många poddar finns det? 

Du kanske känner till Värvet, Skäringer och Mannheimer och Spanarna. Men hur många andra bör man ha koll på?

Enligt en rapport från Fast Company finns det över 525,000 aktiva poddar och över 18.5 miljoner avsnitt. Det är en hel del. 

 

6. Hur många lyssnar på poddar? 

Enligt Edison Research lyssnar 17% av amerikanska befolkningen på poddar. Sedan 2013 har lyssnandet ökat markant.

Podcastlyssnande i USA

Procentandel av USA's befolkning som lyssnat på en podd senaste veckanpodcastlyssnande i USA.004Källa: The Podcast Comsumer, Edison Research

Robin
Robin
Robin har 12 års erfarenhet av B2B-försäljning och ledarskap. Har varit med och drivit omställningen till en digital kommunikationsbransch på Mynewsdesk och 2BPublished. Särskilt dedikerad för det ljuva gränslandet mellan marknadsföring, försäljning, kommunikation och onlinemarknadsföring.
image-10.png

Unik undersökning!

Här är youtube och poddkreatörerna som pratar mest om hudvård, smink och skönhet. Få hela listan i vår unika undersökning!

Ladda ner –>

Senaste inläggen

Tips från digitala ledare: Så gör du för att inte hamna efter i teknikutvecklingen

Digital transformation har dominerat styrelsemöten, konferenser och månadsavstämningar i flera decennier. Vi frågade sju stycken digitala ledare. För ...

Läs mer

Tydlighet är ledordet när Postkodlotteriet bygger sitt varumärke

När Anne-Catherine Worth klev in som kommunikationschef på Postkodlotteriet hade bolaget länge tampats med en kommunikativ utmaning. Det rådde stor fö...

Läs mer

Här är vinnarna i Guldtrumpeten 2018

Influencerpriset Guldtrumpeten instiftades för att hylla de som jobbat kreativt med influencer marketing. Efter att vem som helst kunnat nominera och ...

Läs mer

Svensk Handel rustar inför framtidens medielandskap

Hans Tjernström jobbar som presschef på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Som ansvarig för organisationens omvärldsanalys har han en fot i dage...

Läs mer