Tips från digitala ledare: Så gör du för att inte hamna efter i teknikutvecklingen

Digital transformation har dominerat styrelsemöten, konferenser och månadsavstämningar i flera decennier. Vi frågade sju stycken digitala ledare. För att inte halka efter krävs både ett kompetent team samt digitala lösningar. 

Alla inlägg

Max bäst i klassen på mediebevakning av talat innehåll

Max Hamburgare upplevs som en nyfiken uppstickare trots sina breda framgångar. I dag finns de omtyckta Norrländska burgarna världen över, från Örnsköldsvik till Förenade Arabemiraten. Kloka kommunikationsstrategier har lagt grunden för framgångarna.

Kristoffer Stenqvist är Head of Media & Digital Marketing på Max. Han berättar att det är ett spännande företag att arbeta för, inte minst med tanke på bolagets populära position på marknaden. Det har gett unika möjligheter att ta ut svängarna i hur strategier, kommunikation och produkter utformas. Dessutom kan Max vara snabba och djärva i hur strategierna implementeras och rullas ut på marknaden. Inte undra på att Max är en av de arbetsgivare som svenskar värderar allra högst. 

 

Vana mediebevekare – en av Signal Signals första kunder 

Max har en historik av ambitiöst arbete med omvärldsbevakning. Sociala medier bevakas via Notified. Retriever används för traditionell media och dagspress. När vi lanserade Signal Signal hörde Kristoffer av sig blixtsnabbt. Max Hamburgare blev sedemera en av våra första kunder – vilket vi är otroligt stolta för. Att bara veckor efter lansering kunna gå hand i hand med en pionjär som Max, kändes »Riktigt kanoners!«, som vi ofta säger på Signal Signal-kontoret. 

– Vi är nyfikna på allt som sägs och skrivs om oss. Det handlar om att vara i kontakt med våra gäster, och förstå vad de tycker om oss. På så vis fångar vi också upp trender.

 

Omvärldsbevakning fick en avgörande roll för Oumph-lådans succé tidigare i år.

– Vi snappade upp att vissa av våra gäster hittat på en helt ny produkt, baserat på vår populära Oumph!-baserade BBQ Sandwich-burgare. Besökarna mobiliserade sig och skrev namnunderskrifter för att vi skulle införa den på menyn, vilket vi snabbt fångade upp och agerade på.” säger Kristoffer entusiastiskt. 

 
– En annan viktig anledning till att vi omvärldsbevakar omsorgsfullt är kundtjänstaspekten. Vi vill lyssna in och höra vad som sägs. Om kunderna är positiva kan det handla om att visa bekräftelse och ge en tumme upp. Det behöver inte handla om några jätteinsatser. Många uppskattar när de märker att vi ser dem.

 

Max använder mediebevakning för att följa hur nyheter sprids.

– Om till exempel en tidning eller ett tv-program tar upp Max så har vi oftast redan pratat med dem innan. Men för oss handlar det också om att följa bevakningen, och eventuellt justera kommunikationen om det behövs.

O40A8089_enfused_798.jpg
Max började sin bana 1968 i Gällivare. Idag finns över hundra restauranger.

Hamburgare som ligger influencers i fatet 

När Max först kontaktat oss, så genomförde vi en testsökning i vår historiska data om vad som sagts om Max i de nära 1500 källor inom talmedia som Signal Signal bevakar. Mat är ett kärt intresse för många, och det återspeglades inte minst i sökresultaten. Däribland Youtube-superstjärnorna MatGeekLaki Doris och Joel Wetzel och deras åsikter om sina hamburgarval.

 

Screen Shot 2017-06-14 at 11.00.34.png

Frekvens på omnämnanden av Max Hamburgare under första halvåret av 2017.

Dessutom hördes det mycket om Max i lokala radionyheter, då restaurangens nya restaurangetableringar ofta uppmärksammas. Gemensamt för dessa exempel är att få, eller rentav inga, av sökträffarna hade hittats med traditionell textbaserad mediebevakning.  

Utfallet och nyttan med produkten föll kommunikationsteamet på Max Hamburgare i smaken. Och i synnerhet Signal Signals nära integration med existerande mediebevakningsplattformar uppskattades av kommuniaktionsteamet på Max.

– Det är smidigt för oss att vi kan få in träffarna in i Notified. Det gör att vi kan ta del av allt på ett ställe och inte behöver använda ytterligare ett system. Att ha alla digitala delar i samma plattform. Det ger ett fint arbetsflöde.

 

Hur upplever du att att samarbetet mellan Signal Signal och Max fungerat sedan vi bekantade oss med varandra i början på hösten förra året?

– Vi har jobbat tillsammans sen i oktober 2016 och jag har bara positiva saker att säga om teamet. Snabba och enkla att jobba med.

 

O40A8151.jpg

Avslutningsvis, hur ser ni på medielandskapet i framtiden, vad blir talmediernas roll?

– Vår övertygelses är att desto bättre tekniken blir för att mäta det svarta hål som talmedier tidigare varit, så blir talmedia allt viktigare att arbeta med som kommunikatörer. Ta podcast som exempel, där både poddar och dess lyssnades ökar. Vi vill vara med i det samtalet och den diskussion som förs där. Det är ett naturligt steg i utvecklingen, från tryckt media till digitalt, och nu till talad media.

Sedan är det klart att det är kul att vara med och stötta ett ungt svenskt företag med en ny spännande produkt, som löser ett stort problem. 

Tor
Tor
Ljud och kommunikation har varit en röd tråd genom hela Tors liv. Först på byråerna Jung och Great Works. Därefter medgrundare av poddappen Opinion. Producent åt såväl Sveriges Radio som Grammis-nominerade Boeoes Kaelstigen.
image-10.png

Unik undersökning!

Här är youtube och poddkreatörerna som pratar mest om hudvård, smink och skönhet. Få hela listan i vår unika undersökning!

Ladda ner –>

Senaste inläggen

Tips från digitala ledare: Så gör du för att inte hamna efter i teknikutvecklingen

Digital transformation har dominerat styrelsemöten, konferenser och månadsavstämningar i flera decennier. Vi frågade sju stycken digitala ledare. För ...

Läs mer

Tydlighet är ledordet när Postkodlotteriet bygger sitt varumärke

När Anne-Catherine Worth klev in som kommunikationschef på Postkodlotteriet hade bolaget länge tampats med en kommunikativ utmaning. Det rådde stor fö...

Läs mer

Här är vinnarna i Guldtrumpeten 2018

Influencerpriset Guldtrumpeten instiftades för att hylla de som jobbat kreativt med influencer marketing. Efter att vem som helst kunnat nominera och ...

Läs mer

Svensk Handel rustar inför framtidens medielandskap

Hans Tjernström jobbar som presschef på arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Som ansvarig för organisationens omvärldsanalys har han en fot i dage...

Läs mer