Klara
Klara

Influencers – de nya makthavarna

Innehåll som tidigare kontrollerats av reklambyråer ligger idag i händerna på influencers. För att lyckas med marknadsföring i Youtubers och poddares kanaler krävs långsiktiga och trovärdiga relationer.

Att företag samarbetar med bloggare i marknadsföringssyfte har pågått sedan bloggtidens begynnelse. Men det var först 2016 som “influencer marketing” blev ett vedertaget begrepp.

I korthet innebär influencer-marknadsföring att betala för exponering i en influencers egna kanaler. Det kan vara på Instagram, i bloggen på Youtube eller i en podcast. För att mäta effekten är det vanligt att uppdragsgivaren låter sin samarbetspartner kommunicera en öronmärkt rabattkod.

Influencer-marknadsföring medför en rad utmaningar. Den som vill säkra framgång bör förlita sig på data – och influencerns trovärdighet.

 

Utmaning #1: Identifiera passande influencers

Enligt rapporten The Rise of Influencers anser 73% av alla marknadsförare att den största utmaningen i arbetet med influencers är att hitta rätt person att samarbeta med.

Ett effektivt sätt att hitta samarbetspartners är att börja samarbeta med de som redan pratar ditt varumärke – och detta kan du ta reda på genom talmediebevakning. Genom att göra en historisk sökning i Signal Signals databas kan vi hitta omnämnanden som aldrig hade hittats med traditionell textbaserad mediebevakning. Framförallt nyckelord som inte skrivs ut i rubriker eller beskrivningstexter, är omöjliga att hitta med andra metoder.

 

 

Utmaning #2: Mäta influencer-kampanjens ROI

Att jobba med Youtubers och poddare har fått många lovord från marknadsförare världen över – men hur vet du att du lyckas?

Till att börja med måste du fastställa vad som är målet med kampanjen: öka kännedom, få din målgrupp att utnyttja ett erbjudande eller nå en ny publik? Sedan kan du agera – och börja mäta!

 

Genom att mäta räckvidd och hur många som utnyttjat en rabattkod kan du enkelt mäta konvertering – men kom ihåg att det inte bara är de som får betalt som pratar om ditt varumärke.

Med Signal Signal kan du mäta antalet organiska vs. betalda omnämnanden ditt arbete med influencers på Youtube och i podcasts har genererat. Dessa siffror kan vara av värde för såväl marknadsteamet som produktutvecklingsavdelningen.

 

Utmaning #3: Attrahera och engagera influencers

Influencers med en köpstark följarskara får en hel del förfrågningar från företag som vill figurera i deras poddar och Youtube-kanaler.

Istället för att ödsla tid på att skicka bedjande mejl till influencers, undersök vad som engagera dem och bygg din varumärkesidentitet därefter – då kommer de prata om dig.